Każda czynność notarialna powinna zostać poprzedzona kontaktem z pracownikiem kancelarii w celu ustalenia rodzaju dokumentów, które należy przedłożyć w oryginale
przed ustaleniem terminu jej dokonania. Dokumenty te zostaną zweryfikowane przez notariusza, a ich analiza umożliwi stwierdzenie czy stanowią one wystarczającą podstawę
do sporządzenia czynności. Zagwarantuje to sprawną obsługę oraz umożliwi notariuszowi czuwanie nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron danej czynności notarialnej.
W zależności od rodzaju i przedmiotu transakcji do kancelarii należy dostarczyć różnego rodzaju dokumenty. Niżej wskazane podstawowe dokumenty pozwolą ustalić czy istnieje konieczność przedłożenia dodatkowych dokumentów:
-
Zbycie nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny lub o innym przeznaczeniu:
-
podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu
o stwierdzeniu nabycia spadku lub inna; jeżeli podstawą nabycia jest postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku - dodatkowo należy przedłożyć zaświadczenie z urzędu skarbowego o zgłoszeniu majątku spadkowego do opodatkowania),
-
aktualny odpis z księgi wieczystej.
-
Zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
lub o innym przeznaczeniu:
-
podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, przydział, postanowienie sądu
o stwierdzeniu nabycia spadku, umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub inna; jeżeli podstawą nabycia jest postanowienie sądu
o stwierdzeniu nabycia spadku - dodatkowo należy przedłożyć zaświadczenie z urzędu skarbowego o zgłoszeniu majątku spadkowego do opodatkowania),
-
aktualny odpis z księgi wieczystej, jeżeli dla tego prawa jest ona prowadzona,
-
zaświadczenie ze Spółdzielni o przysługiwaniu prawa do lokalu.
-
Zbycie nieruchomości stanowiącej zabudowaną bądź niezabudowaną działkę gruntu:
-
podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu
o stwierdzeniu nabycia spadku lub inna; jeżeli podstawą nabycia jest postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku - dodatkowo należy przedłożyć zaświadczenie z urzędu skarbowego o zgłoszeniu majątku spadkowego do opodatkowania),
-
aktualny odpis z księgi wieczystej,
-
zaświadczenie z gminy o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego lub o jego braku,
-
decyzja o warunkach zabudowy, jeżeli była wydana,
-
wydany przez starostwo powiatowe wypis z rejestru gruntów dla zbywanej nieruchomości; jeżeli przedmiotem umowy jest działka lub działki stanowiące fragment większej całości niezbędny jest wypis z rejestru gruntów i wyrys
z mapy ewidencyjnej (wraz z adnotacją: „dokument niniejszy przeznaczony jest do
dokonywania wpisu w księdze wieczystej”),
-
do ujawnienia budynku w księdze wieczystej niezbędny jest wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej z zaznaczonym budynkiem
(wraz z adnotacją: „dokument niniejszy przeznaczony jest do
dokonywania wpisu w księdze wieczystej”),
-
przy zbyciu nieruchomości z rozpoczętą inwestycją budowy należy dodatkowo przedłożyć pozwolenie na budowę, zaś przy zbyciu nieruchomości z zakończoną inwestycją budowy
budynku - pozwolenie na budowę wraz z dokumentem potwierdzającym zgłoszenie budynku
do użytkowania.
|
|
|